Aimy Membesar

Lilypie Second Birthday tickers

Monday, April 18, 2011

Puding Jagung terbaik dari ladang :)



Resepi (utk 15 org mkn) :

  • 1 paket tepung custard (saya guna jenama birds custard)
  • 1 tin Jagung (cream style)
  • 1 biji santan (saya beli santan yg siap diperah & masukkan dlm tin jagung, tambah air smpai penuh, masuk dlm kuali dan tambah lg 4 tin air (disukat dlm tin yg sama)
  • 1 tin susu cair
  • 20 sudu besar gula

cara:

  • Sediakan loyang/bekas ats meja trlebih dahulu supaya bila puding dah masak blh cepat2 masukkan kedalam loyang masa panas2.
  • Sediakan kuali besar diatas dapur. Jgn bukak api lg, masukkan jagung, susu cair, santan, gula dan akhir sekali tepung custard. Bila semua dh ready dlm kuali br bukak api kecil je nti takut cpt hangit) kacau sampai masak(jgn brhnti)... Nak tau bila dh masak ialah bila ia mula keluar buih2 meletup... biar masak lama sikit pun xpe... baru susah nk basi... masa ni mmg penat sikit lah nk kacau...lama jugak sbb x blh bukak api kuat... bila dah tutup api cepat2 masukkan ke dalam loyang/bekas. Tgu sampai sejuk baru potong.
  • Tips nk bg puding tu cantik berkilat... bila masukkan dlm loyang/bekas jgn ratakan pakai senduk... dari kuali td...terus tuang dlm bekas & goyang2 je bekas tu klu nk bagi rata... masa ni mungkin seorang pembantu diperlukan...sbb kuali tu berat... pembantu td blh tlg tarik2 bg keluar puding tu dr kuali menggunakan senduk. (phm ke...susahnya nk buat ayat) hehe..

Selamat mencuba... resepi ni utk ramai org... blh buat utk bagi jiran tetangga atau masa buat jamuan makan2 di rumah...

7 comments:

mama tisya said...

oo guna santan ek...

e.l.i.s.s.m.i.e said...

hubby memang suka puding jagung ni..nanti leh cuba :)

MamaAimy said...

Amy: a'ah saya pakai santan, ada jugak tgk resepi org bubuh susu cair je..tp saya guna dua2....lg sedap...

eliss: cubalah mmg sedap, hope phm lah resepi tu... susah nk xplain pakai tulisan... santan tu klu eliss nk guna kelapa parut pun bleh..tp perah jadikan 5 tin jagung yer..

emma said...

waa.. sedapnyer.. emma dah lama nak bt, tp asyik delay jer.. rs mcm nak bt utk buka puasa mlm nie la... hehehe

MamaAimy said...

emma: puasa yer... sorilah... entry pasal makanan pulak hr ni... sempat ke buat blk keje ni?... :)

emma said...

sempat punyer... insya'allah.. mcm senang jer..

tulip said...

terbaikkk... kita tak penah cuba lg..