Aimy Membesar

Lilypie Second Birthday tickers

Tuesday, December 13, 2011

Potty Training - Berjaya di hari ke - 2



Sebenarnya plan nk start Aimy utk potty training masa umur dia genap 3 tahun... tp sbb bulan lepas, saya sgt sibuk dgn mcm2 benda + penat balik langkawi yg sampai seminggu belum dpt recover sepenuhnya, buat birthday Aimy kecilan2 (belum smpat publish entry lg) balik Terengganu pulak lepas birthday party tu...3 mlm kt sana... (maka berganda2lah penatnya) Kaki bengkak sbb terseliuh pulak...smpai hari ni belum baik betul lg...huhu....berbalik pada tajuk asal, maka bermulalah misi potty training Aimy pada usia 3 tahun 1 bulan.

Mungkin bg sesetengah org ckp dah lambat...3 thun belum start ajar lg ker? Tp bg sy... saya ada jawapan saya sendiri... ckp2 org semua adalah tidak penting.... sbb sy tahu tahap keupayaan anak saya... Dalam masa yg sama saya sendiri juga kena bersedia dari segi mental & fizikal... oh yer...kena amik kira persedian mental & fizikal mak tok juga sbb mak tok lg byk jaga Aimy...

Mungkin saya belum pernah tulis di blog lg... Sebenarnya Aimy ada masalah sembelit yg teruk sejak umur 1 tahun lagi... Mcm2 jenis susu jugaklah kami tukar...tp tetap sama. cuma skrg kurang sikit...mungkin sbb dia dh byk mkn nasi... dalam sebulan adalah 2-3 kali je kena... sbb tu lah agak lambat sy mulakan potty training sbb kesian dia tiap kali sembelit mesti menangis dgn teruk...dan...sy tak tau klu dia x pakai diaper mcm mana dia nk membuang...tak kan 10 kali nk bwk masuk toilet tp still x keluar kan!!... sbb tu lah misi potty training agak terbantut...

Berbalik pada cerita asal tadi...asyik lari tajuk jer saya ni... :) hari sabtu yg lepas, lepas mandi pagi, saya ckp dgn Aimy... "Aimy dah besar kan, lepas mandi ni Aimy dh tak blh pakai pempes lagi... klu Aimy nk kencing Aimy ckp dgn mama yer... 'ckp...mama mama Aimy nk kencing"... cpt2 bukak seluar & masuk bilik air'... Aimy jwb 'haa ok' (jwb dgn penuh confident tp taulah phm ke tak)

Tak sampai pun 5 minit, bg pakai baju semua... dah terkucil daa.... Utk 1st time mama sabar jelah... tp ckp dlm tegas jugaklah...'"nape Aimy x ckp dgn mama...kan dh basah seluar"... terpinga2 gaklah dia... lepas pada tu tiap 2-3 minit saya tanya lagi... 1 hari tu..itu jelah soalan sy pd dia... dia x ckp pun... sy angkat jgk, bwak masuk bilik air... Masuk kali 3 & ke 4 still terkeluar dlm seluar... suara saya pun dh agak tinggi jugaklah... apa lg... kena pukul2 sikit2 bam bam dia tu... bila ingat balik sian pulak... rasa bersalah... mama mintak maaf yer Aimy...kenalah mama tegas sikit... bg Aimy cpt phm... habis cerita hari pertama, nk tido mlm masih bagi jugaklah pakai diaper...


Hari ke-2, Samalah macam hr pertama...setiap 5 minit kena soal nk kencing x... Dan hari ke-2 Aimy berjaya melaluinya dgn jaya... tiap kali terasa nk kencing dia akan menjerit... "aduh..mama.. aimy nak tahan...aimy nk kencing" hehe... walaupun ayat tu salah..."patutnya Aimy tak tahan nk kencing.... blh la janji Aimy ckp kan... bila Aimy tdo siang... sy pakaikan diapers...tp bila bangun diaper masih kering... then dia nk terkencing...saya ckp "Aimy kencing dlm pempes je...Aimy kan pakai pempes"... tp 2-3 minit lepas tu tgk dia mcm menahan jer... then terus suruh masuk bilik air...rupa2nya dia dh tak nak kencing dlm diaper lg... sampai sanggup tahan...


Macam tulah kisahnya... Hari ni dah masuk hari ke-4, mcm hari ke-2 & ke-3...dah tak pakai pempes dah waktu siang... Alhamdulillah misi berjaya dlm masa 2 hari jer... Mama so proud of you, Syg... Nanti mama upah beli mainan yer... "Hari ni Jusco Wangsa Maju ada member sale" Abah...jommmmmm....hehe..

No comments: