Aimy Membesar

Lilypie Second Birthday tickers

Monday, June 15, 2009

Homemade food for Aimy

Enrty ni khas utk aunty Tiara yg dah lama sgt suruh mama update pasal bubur nasi yg Aimy makan... Oleh sbb aimy paling suka mkn bubur kismis & kurma berbanding sayuran... Aunty Tiara mintak mama tunjukkan cara2 nk wat bubur nasi tu... Ekceli resepi ni, mama dpt dari mama Aimi Husna...

Berikut adalah kaedah membuat bubur kurma & kismis yg diajar oleh mama Aimi Husna...copy jer dr blog Aimi...hehe)


1. amik segengam je beras
2. basuh bersih2 dalam periuk
3. bubuh air banyak2 dan masak nasik tu sampai pecah butirnya (sebenarnya tak pecah pun tak pe sebab nanti nak blend dia gak)
4. bila dah masak amik nasik dan sikit air nasik itu masuk dalam blender
5. tambah lah kismis atau kurma untuk menyedapkan ia (cari kismis atau kurma yang basah, yg kering tak hancur bila di blend)

6. dah siap blend, tapis dulu
7. barulah boleh makan ye


utk bubur kurma... mama tukar sket caranyer. ..bila nasi dh masak... masukkan buah kurma yg dah dibuang kulit (selalu masuk 5/7 biji bergantung pada byk mana nasi)... kacau skjp & terus padamkan api... bila nasi dah sejuk baru blend, dah blh lah dimakan terus...

Sekian, Selamat Mencuba pada yang nak mencuba...



1. Segengam beras, tp periuk bukan besar lg...tu jer periuk nasi yg aku ader..hadiah kawin dulu...huhu..
2. Kismis minda & doa (Semoga Aimy terang hati & cerdik...AMIN) kuantiti kismis bergantung pada byk mana nasi... biasanyer aku bubuh dgn jumlah ganjil... (7,9,13,15 biji)...
3. Xde food maker....aku guna blender biasa jer...sbb blender tu x penah blend cili lg...



Nasi yg dah siap di blend... menunggu utk dingap oleh dak tecik yg dah x sbr2 nk mkn tu... :-)

4 comments:

e.l.i.s.s.m.i.e said...

nuha dah tak makan ni..makan nasi dah :D

tulip said...

kismiss yg kotak tu ada bijik kan..
saya tak penah lagi wat bubur kismis for nabil. bole la try nanti.

Queens said...

nnti nk soh mummy ayra buat ar..tapi mummy tak pandai masak.. ar dia msk ntah2 x sedap..
nnti nk g umah aimy lar nk makan bubur cedapppp

MamaAimy said...

eliss: Nuha dah besar, x yah blend nasi dah... senang arr kan...

tulip: rsnyer kismis yg saya beli tu xde biji.. x perasan la plak...nti blk sy tgk blk... hehehh...

Queens: buat jgn x buat...resepi dh bagi...

ayra, klu mummy masak x cedp..meh la makan rmh aimy... :-)